Bedøm sangen over dig

Diskussion om alt det som ikke passer ind i nogle af de ovenstående kategorier. Alt fra PC spil, sport, film, kunst, kultur, til køb/salg/bytte osv.

Moderator: admin

hleb13
Arsenal Danmark medlem

Re: Bedøm sangen over dig

Post by hleb13 » 18. Sep. 2016 2:26

Wengers globalisering wrote:
Olitast wrote:
Jeg har desværre ikke fået lyttet til albummet endnu (damn you, Apple Music og Tidal), og det synes jeg egentlig, at alle interesserede burde gøre, da det også gav den bedste oplevelse med Channel Orange. Med dét sagt så vurderer jeg nu Nikes som et enkeltstående nummer, og jeg må sige, jeg på ingen måde er begejstret. Melodien er sådan sen fin nok, dog uden at være prangende, og minder rigtig meget om The Weeknd. Vokalen på de første 3 minutter synes jeg dog er decideret irriterende, hvor sangen så indhenter lidt imod slutningen, hvor Hr. Oceans ikke-autotunede vokal passer sangen meget bedre. Det virker ret åbenlyst, at det er en to-sider-af-medaljen-sang på den måde, den er todelt, men hverken sonisk eller lyrisk er jeg særlig imponeret ved første lyt. 4/10. I øvrigt synes jeg, at afslutter-trioen i Bad Religion, Pink Matter og Forrest Gump er endnu bedre end Pyramids på Channel Orange, men hey, nærmest hele det album er sprødt.

Apropos streamingtjenester poppede Spotifys "Discover Weekly" lige op med et nummer til mig, der strøg direkte ind på min fokus-playliste, der udgør smuk musik, der er god at have kørende i baggrunden, imens man foretager sig opgaver, der kræver fokus. Så gør gerne det, imens du (hvem end det måtte blive) lytter til nummeret:

Yosi Horikawa - Stars
3/10 - Det er en lang intro. Hvis jeg sad og skrev en stoerre opgave eller skulle bruge noget baggrundsmusik til at yoga eller anden afslapning vil jeg nok give den taettere paa 7/10.

Et af mine absolut favorit bands disse dage, og som spiller live her i byen her i weekenden. Perfekt til grill i baghaven eller en loebetur.

https://www.youtube.com/watch?v=Y2V6yjjPbX0 Fitz and Tantrums - Handsclap
Nå. Lad os få sat lidt skub i tråden her igen. Det der er placeret ret langt fra min normale smag, må jeg indrømme. Stykket fra 1.01-1.25 kan jeg egentlig meget godt lide, men så har jeg - desværre - heller ikke ret meget mere positivt at sige om det nummer. Versene er decideret horrible, synes jeg, og så får ham forsangeren heller ikke mange point for at ligne noget, der kunne have kommet ud af et Balkan land til Eurovision Song Contest.

2/10 herfra.

Demons Of Ruby Mae - Beneath The Surface https://www.youtube.com/watch?v=OI49d89AUE4
I have to believe in a world outside my own mind. I have to believe that my actions still have meaning, even if I can't remember them. I have to believe that when my eyes are closed, the world's still there. Do I believe the world's still there? Is it still out there? … Yeah. We all need mirrors to remind ourselves who we are. I'm no different … now … where was I?

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 18. Sep. 2016 14:05

hleb13 wrote:Demons Of Ruby Mae - Beneath The Surface https://www.youtube.com/watch?v=OI49d89AUE4
Sjovt. Jeg hørte sangen den anden dag som afslutningen på et afsnit af Suits, og kunne ikke lige huske, om jeg havde hørt den før.

Jeg kan godt lide nummeret - bestemt. Jeg synes dog, at opbygningen efter 2 minutter gerne måtte have været opfulgt af en lidt mere avanceret trommespil; det er som om, at det er det, der bliver bygget op til.
Jeg tror også, jeg ville have foretrukket andet lyd end det elektroniske mellem versene, selvom det fungerer okay.

Men, 7/10. Det er et udmærket nummer.

Jeg hørte Mark Ronsons cover-udgave af Britney Spears' Toxic på en bar for nylig, og jeg synes egentlig, det er et udmærket nummer inden festen for alvor tager fart. Og så er det Ol' Dirty Bastard fra Wu Tang Clan, der rapper i sangen. I øvrigt er det, synes jeg, som et helt nyt nummer ift. den originale Britney-version.

Mark Ronson - Toxic (feat. Tiggers & Ol' Dirty Bastard)

Olitast
Site Moderator Arsenal_Danmark_medlem

Post by Olitast » 18. Sep. 2016 15:19

araAFC wrote:Jeg hørte Mark Ronsons cover-udgave af Britney Spears' Toxic på en bar for nylig, og jeg synes egentlig, det er et udmærket nummer inden festen for alvor tager fart. Og så er det Ol' Dirty Bastard fra Wu Tang Clan, der rapper i sangen. I øvrigt er det, synes jeg, som et helt nyt nummer ift. den originale Britney-version.

Mark Ronson - Toxic (feat. Tiggers & Ol' Dirty Bastard)
Coverversioner skal i mine øjne (som tommelfingerregel) være markant anderledes end originalen, før det kvalifcierer sig som et godt cover, så her er sangen på rette vej. Den emmer af Mark Ronson, som sjældent producerer dårligt, og det her er heller ikke nogen undtagelse, uden at det er noget særligt. Jeg elsker ODB's stemme, og hans vers trækker bestemt op, hvor ham, der synger Britneys stykker virkelig er dårligt. Det er et okay nummer, som jeg ikke ville brokke mig over, hvis det kørte i baggrunden, men jeg kommer på ingen måder op at køre over det. 4/10.

Dansksproget musik bliver ofte for corny for mig, men Benal er bestemt en undtagelse med deres unikke tekstunivers. Nedenstående nummer er nok det, jeg har lyttet allermest til i 2016:

Benal - Du har aldrig savnet nogen

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 22. Sep. 2016 16:41

Olitast wrote:Dansksproget musik bliver ofte for corny for mig, men Benal er bestemt en undtagelse med deres unikke tekstunivers. Nedenstående nummer er nok det, jeg har lyttet allermest til i 2016:

Benal - Du har aldrig savnet nogen
Et voldsomt dansabelt nummer, og jeg genkender din holding ift. dansksproget musik. På det seneste har det primært været rapgenren, hvor der har været gode bekendtskaber ift. dansksproget musik for mit vedkommende; Benal er en af dem, mens Ukendt Kunstner også er et eksempel.
Benjamin er en af de få danske rappere, der i en mano-a-mano duel mod Emil Simonsen (Orgi-E/Klamfyr) og rent faktisk kan komme sejrsrigt ud. Det er et stykke hen ad vejen samme mørke og dystre fremtoning.
Jeg er især vild med vers 2, hvor rimene og lyrikken er originalt og genialt på samme tid. Det er noget af det bedste danske hiphop i flere år.

Med genren i baghovedet og at det samtidig er dansksproget gør, at jeg synes, det er det, sangen skal holdes op imod; altså dansksproget musik. Derfor får det en 8/10.

Fra et musikområde hvor jeg generelt har det svært, det dansksprogede, til et andet område, hvor jeg også generelt har sværere ved at komme helt op at ringe. Og det er måske ikke det mest korrekte i disse dage, men det er: Sangerinder. Der er forbavsende få kvindlige artister, når jeg scroller ned over mit musikbibliotek.

PJ Harvey er en af de få, der kan få lov til at snige sig med på playlister. Og hun har lavet musik i en menneskealder efterhånden, men lad os tage et nummer fra hendes seneste plade (fra 2016).

PJ Harvey - The Wheel

Olitast

Post by Olitast » 30. Sep. 2016 11:33

araAFC wrote:Fra et musikområde hvor jeg generelt har det svært, det dansksprogede, til et andet område, hvor jeg også generelt har sværere ved at komme helt op at ringe. Og det er måske ikke det mest korrekte i disse dage, men det er: Sangerinder. Der er forbavsende få kvindlige artister, når jeg scroller ned over mit musikbibliotek.

PJ Harvey er en af de få, der kan få lov til at snige sig med på playlister. Og hun har lavet musik i en menneskealder efterhånden, men lad os tage et nummer fra hendes seneste plade (fra 2016).

PJ Harvey - The Wheel
Det er skægt, du nævner det, for på mine playlists danner der sig generelt det samme billede; rigtig få kvindelige artister. PJ Harvey er for mit vedkommende dog også en af gengangerne, og særligt hendes album Rid of Me, Stories from the City og Let England Shake har jeg nydt. Hendes nyeste skive lyttede jeg faktisk også igennem for noget tid siden, men det fangede mig ikke rigtig dengang - jeg har muligvis bare ikke været i humør til rock i den periode. I hvert fald er ovenstående nummer helt kanon, og riffet er næsten umuligt ikke at elske, ligesom håndklappene også er en fed underspillet detalje, der driver numret. Vokalen er umisgenkendeligt PJ Harvey (hvilket er godt), hvorimod teksten dog (lidt ligesom på Let England Shake) bevæger sig over i noget lidt for politisk og "grandscale" til min smag. Nummeret får dog stadigvæk 8/10. Kan vi i øvrigt blive enige om, at PJ Harvey altid har været pisse lækker for hendes alder at være? :D

-------------------------------------------------------------

Her kommer mit yndlingsnummer fra mit yndlingskonceptalbum, 69 Love Songs, som rummer ikke færre end 69 sange om kærlighed med vidt forskellige musikalske og lyriske temaer. Denne er en klassisk call-and-response med bagsiden af ægteskabet som tema, som hurtigt udvikler sig ret overraskende, hvis man ellers er opmærksom på teksten:

The Magnetic Fields - Yeah! Oh Yeah!

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 26. Oct. 2016 12:52

Olitast wrote:Her kommer mit yndlingsnummer fra mit yndlingskonceptalbum, 69 Love Songs, som rummer ikke færre end 69 sange om kærlighed med vidt forskellige musikalske og lyriske temaer. Denne er en klassisk call-and-response med bagsiden af ægteskabet som tema, som hurtigt udvikler sig ret overraskende, hvis man ellers er opmærksom på teksten:

The Magnetic Fields - Yeah! Oh Yeah!
Nå. Lad os få lidt gang i det med sangene igen.

Jeg er glad for, at du selv nævner teksten, for ellers ville jeg have dig mistænkt for - uden at vide det - sidder og hyggelytter til et stille og roligt ægteskabsmord. Vanvittig tekst, og mit indtryk er, at sangen fungerer bedre, hvis man lytter til albummet som helhed. Jeg kan dog egentlig meget godt lide den lidt ironiske distance til et knivdrab. Koldt, det er bare monotont "yeah, oooh yeah". Måske heller ikke lige det afsluttende vers, man skal småsynge på en spadseretur.

Sangen som del af et album ville jeg give en højere score, men som enkeltstående sang, synes jeg ikke, at den er helt lige så stærk. 6/10.

Jeg skal helt sikkert høre albummet som helhed. Det lyder fedt med grundlæggende samme tema på så mange sange, hvor man så er inde på flere følelser og aspekter. Cool.

Northside fik præsenteret et hovednavn i går, Radiohead. Utvivlsomt deres største booking nogensinde, selvom de tidligere har haft bands som Arcade Fire, Wu Tang Clan, Nick Cave og så videre. Og måske det band, der i min levetid har haft den største musikalske betydning inden for indie- og rockgenren - bl.a. også hos danske bands som Kashmir og Mew. Større internationale bands som The National, Muse (- tidlige albums), Coldplay, Bloc Party, bAlt-J og lignende er mere eller mindre tydeligt inspirerede. Tilmed kan man nævne den kære Queen B, Beyonce, som måske har kopieret Radioheads kontroversielle måde at udgive albums på.

De har flere voldsomt gode albums i bagagen, og faktisk er deres seneste skud "A Moon Shaped Pool" - synes jeg - blandt de bedre. Og jeg synes, man skal tilbage til 2003 for at finde noget, der er lige så godt. Deres seneste to albums "King of Limps" og "In Rainbows" - synes jeg - ikke er på det niveau.

Et gammelt nummer, der noget overraskende pludselig var at finde på deres seneste album, synes jeg, er voldsomt godt. Det har været tilgængeligt længe, men har aldrig aldrig indgået på et studiealbum: True Love Waits. Man har kunne høre nummeret på et live-album, ligesom man kan have hørt det, hvis man har været til en Radiohead-koncert. Det er helt tilbage fra 90'erne.
En meget følsom sang.

Radiohead - True Love Waits (Lidt svært at finde albumversionen på nettet umiddelbart. Hør den evt. på Spotify, Apple Mucic, Tidal eller hvad I nu ellers har i stedet. Kvaliteten er ikke fantastisk på det link der, men versionen er den rigtige.)

Olitast

Post by Olitast » 2. Nov. 2016 21:15

araAFC wrote:Et gammelt nummer, der noget overraskende pludselig var at finde på deres seneste album, synes jeg, er voldsomt godt. Det har været tilgængeligt længe, men har aldrig aldrig indgået på et studiealbum: True Love Waits. Man har kunne høre nummeret på et live-album, ligesom man kan have hørt det, hvis man har været til en Radiohead-koncert. Det er helt tilbage fra 90'erne.
En meget følsom sang.

Radiohead - True Love Waits (Lidt svært at finde albumversionen på nettet umiddelbart. Hør den evt. på Spotify, Apple Mucic, Tidal eller hvad I nu ellers har i stedet. Kvaliteten er ikke fantastisk på det link der, men versionen er den rigtige.)
Jeg tror, jeg er lige så stor fan af Radiohead som dig, men vi er nok tilhængere af forskellige dele af deres katalog, da jeg bl.a. synes In Rainbows er et af deres bedre album sammen med deres 1995-2001 periode. På samme måde synes jeg også, at True Love Waits viser Radiohead på deres kedeligste.
Indrømmet, de er et melankolsk band, men det bliver simpelthen for langsomt og sørgeligt til mig i den indpakning. Teksten er faktisk smuk nok, men det instrumentale gør mig bare i lidt dårligt humør lige nu. Måske skal jeg lytte til det på et andet tidspunkt og med bedre højttalere, men lige nu er det 3/10.

Her kommer et nummer fra et af mine andre yndlingsbands, hvis nye single jeg først i dag har opdaget er blevet udgivet. Den er noget mere poppet og mindre punket, end hvad de har lavet tidligere, men jeg kan godt lide det:

Cloud Nothings - Modern Act

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 28. Nov. 2016 16:57

Olitast wrote:Her kommer et nummer fra et af mine andre yndlingsbands, hvis nye single jeg først i dag har opdaget er blevet udgivet. Den er noget mere poppet og mindre punket, end hvad de har lavet tidligere, men jeg kan godt lide det:

Sangen minder lidt for meget som noget, der kunne være på soundtracket til en amerikansk teenagekomedie i 00'erne. Ikke at det nødvendigvis er entydigt negativt.
Jeg har hørt albummet Attack on Memory en del, og jeg synes, det er et par niveauer over dette nummer. Modern Act er dog utvivlsomt mere radiovenligt, og jeg synes egentlig, det lyder ganske behageligt. Er det fantastisk? Nej, det synes jeg ikke - men det er fornuftigt nok. 5/10.

Nå, et genreskifte: Hip-Hop-genren. Den bløde ende.
Anderson .Paak begejstrede en håndfuld af mine bekendte i sommers på Roskilde, og den begejstring har de så forsøgt at sprede efterfølgende.
Dette er senest udgivne single fra albummet Malibu, der udkom i begyndelsen af 2016. Det er i øvrigt ham selv, der er på trommerne. Jeg synes, der er lidt tidligt N.E.R.D. over det - måske især et nummer som Lapdance. Og det er nok primært pga. trommerne.

Kan man lide det, så er bandet NxWorries også Anderson .Paak - dog i samarbejde med en producer, Knxwledge.

Anderson .Paak - Come Down

________________________________________--
De har også en 15 min. video med liveoptræden fra NPR Music. Det er et kig værd, hvis man kan lide det:
Anderson .Paak live i NPR Music

danial-haraldsen
Normal Bruger

Post by danial-haraldsen » 19. Dec. 2016 16:29

araAFC wrote:
Olitast wrote:Her kommer et nummer fra et af mine andre yndlingsbands, hvis nye single jeg først i dag har opdaget er blevet udgivet. Den er noget mere poppet og mindre punket, end hvad de har lavet tidligere, men jeg kan godt lide det:

Sangen minder lidt for meget som noget, der kunne være på soundtracket til en amerikansk teenagekomedie i 00'erne. Ikke at det nødvendigvis er entydigt negativt.
Jeg har hørt albummet Attack on Memory en del, og jeg synes, det er et par niveauer over dette nummer. Modern Act er dog utvivlsomt mere radiovenligt, og jeg synes egentlig, det lyder ganske behageligt. Er det fantastisk? Nej, det synes jeg ikke - men det er fornuftigt nok. 5/10.

Nå, et genreskifte: Hip-Hop-genren. Den bløde ende.
Anderson .Paak begejstrede en håndfuld af mine bekendte i sommers på Roskilde, og den begejstring har de så forsøgt at sprede efterfølgende.
Dette er senest udgivne single fra albummet Malibu, der udkom i begyndelsen af 2016. Det er i øvrigt ham selv, der er på trommerne. Jeg synes, der er lidt tidligt N.E.R.D. over det - måske især et nummer som Lapdance. Og det er nok primært pga. trommerne.

Kan man lide det, så er bandet NxWorries også Anderson .Paak - dog i samarbejde med en producer, Knxwledge.

Anderson .Paak - Come Down

________________________________________--
De har også en 15 min. video med liveoptræden fra NPR Music. Det er et kig værd, hvis man kan lide det:
Anderson .Paak live i NPR Music
First of all, hvor er det lækkert at se lidt kærlighed til Radiohead, mit ubestridte yndlings band, herinde. Fuldstændig vanvittigt, at NorthSide har formået at booke dem som hovednavn. Det er simpelthen den største booking på dansk jord i et årti.

Tilbage til Anderson .Paak. Jeg har lyttet en del til hans nye album, Malibu, og jeg synes faktisk det er ret godt. Særligt de mere tilbagelænede, groovy numre er stærke. Singlen "Am I wrong" er formidabel, "The Bird, "Without You" og "Room in Here" er også blandt mine favoritter. "Come Down" er dog i min optik et af de lidt svagere numre på albummet. Produktionen er god, hooket er fedt, men det bliver måske lidt for party-orienteret til min smag.
Jeg giver nummeret 6/10.

Nu vender vi blikket mod Ms. Knowles. Og nej, der er ikke tale om Beyoncé, men hendes betagende lillesøster Solange. Hun er kommet ud med det nye album "A Seat at the Table" i år, som i den grad er blevet anmelderrost. Hvor Beyoncé i følge min mening ofte har været for højt oppe at flyve, hvis man kan sige det, så formår Solange at holde begge ben på jorden på den coole måde. Hun fremstår måske også som den mest visionære rent musikalsk og kunstnerisk af de to. Her får I "Don't touch my Hair":
https://www.youtube.com/watch?v=YTtrnDbOQAU

Edit: Live-versionen af Come Down, som du linkede til, er i øvrigt mega fed! Det bliver lidt mere jammy og mindre poleret, og falder mere i min smag.
Det er jo også en præstation i sig selv at kunne spille så tighte trommer og synge med et sådan flow samtidig. Multi-tasking :D

Olitast

Post by Olitast » 17. Jul. 2017 17:20

danial-haraldsen wrote:Nu vender vi blikket mod Ms. Knowles. Og nej, der er ikke tale om Beyoncé, men hendes betagende lillesøster Solange. Hun er kommet ud med det nye album "A Seat at the Table" i år, som i den grad er blevet anmelderrost. Hvor Beyoncé i følge min mening ofte har været for højt oppe at flyve, hvis man kan sige det, så formår Solange at holde begge ben på jorden på den coole måde. Hun fremstår måske også som den mest visionære rent musikalsk og kunstnerisk af de to. Her får I "Don't touch my Hair":
https://www.youtube.com/watch?v=YTtrnDbOQAU
Long time no see, musik-tråd!

Jeg fik hørt Solanges album et par gange, da det udkom, men det fangede mig aldrig rigtig. Mit indtryk var, at det var rigtig fin musik uden, at det for alvor blev udfordrende eller egentlig spændende, men mere blot bare var der, og det har sådan set ikke ændret sig så meget efter at have lyttet til Don't Touch My Hair igen. Det er velproduceret, men det føles også meget sikkert. Nummeret kunne dog sagtens finde plads på en baggrundsplayliste, og det giver mig lyst til at sidde en sommeraften og drikke vin på en altan. 6/10.

---

Her kommer et nummer fra Lordes nye plade, som jeg er blevet fuldstændig bjergtaget af og dét endda til trods for, jeg sjældent lytter til "rendyrket" pop. Hele pladen er fantastisk, men dette nummer i særdeleshed har gjort et stort indtryk, og jeg lyver nok ikke, hvis jeg siger, det allerede er blevet spillet 100+ gange på mit anlæg:

Lorde - Sober II (Melodrama)

peterdebel
Normal Bruger

Post by peterdebel » 3. Aug. 2017 17:38

Denne her er fantastisk godt lavet. Ed Sheeran's Shape Of You med fodboldnavne:

https://youtu.be/jvAblGJ2rCg
....Altid noget at brokke sig over når der postes.

Post Reply