Andre sportsgrene

Diskussion om alt det som ikke passer ind i nogle af de ovenstående kategorier. Alt fra PC spil, sport, film, kunst, kultur, til køb/salg/bytte osv.

Moderator: admin

Post Reply
araAFC
Arsenal Danmark medlem

Andre sportsgrene

Post by araAFC » 15. Jul. 2016 12:19

Jeg synes, der mangler en tråd, hvor man kan skrive om andre sportsgrene. En tråd pr. sportsgren bliver nok for meget, og derfor tænker jeg, at det kan samles i én tråd.

Cykelsport, tennis, håndbold, basketball, NFL, atletik og hvad der ellers er derude.

hleb13
Arsenal Danmark medlem

Re: Andre sportsgrene

Post by hleb13 » 15. Jul. 2016 15:27

Vi havde faktisk tidligere en tråd herinde, som jeg oprettede. Mener faktisk, at der var skrevet en del sider. Forstår ikke, hvorfor den pludselig er blevet slettet.

Men super, at du opretter en ny. :)
I have to believe in a world outside my own mind. I have to believe that my actions still have meaning, even if I can't remember them. I have to believe that when my eyes are closed, the world's still there. Do I believe the world's still there? Is it still out there? … Yeah. We all need mirrors to remind ourselves who we are. I'm no different … now … where was I?

ajakob
Arsenal Danmark medlem

Post by ajakob » 15. Jul. 2016 19:46

hleb13 wrote:Vi havde faktisk tidligere en tråd herinde, som jeg oprettede. Mener faktisk, at der var skrevet en del sider. Forstår ikke, hvorfor den pludselig er blevet slettet.

Men super, at du opretter en ny. :)
Tror den gamle blev slettet i forbindelse med ændringen af forum.
"The problem arises when people use statistics like a drunk uses a lamp post: for support instead of illumination."

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 21. Jul. 2016 1:48

Det samlede klassement i Tour de France bliver vist aldrig rigtig spændende i dette års udgave.

Quintana er åbenbart ikke så interessant en rytter, som jeg gik og håbede på. Allerede sidste år, syntes jeg, at han manglede modet til at lave nogle vilde ridt uden for meget fornuft. I år virker den columbianske førsteudfordrer ganske enkelt ikke god nok.

Heldigvis er det rart at se, at Danmark efterhånden igen er solidt repræsenteret i feltet, og man kan håbe på, at nogle af de dygtige unge folk også får deres tour-debut et af de kommende år; Mads Würtz, Søren Kragh og Kamp kunne være de næste i rækken. Og efter dem måske MTB-talentet Simon Andreasen - de er nogle gange dygtige klassementsryttere, når de tager skiftet, så det kan blive rigtig spændende.

Dopingskandaler og hvad der ellers har påvirket sporten negativt kan for mig ikke ændre på, at det er den måske mest stilede sportsgren, der findes. En sport, hvor traditioner, æstetik, kultur og mandighed går op i en højere enhed.

ajakob
Arsenal Danmark medlem

Post by ajakob » 21. Jul. 2016 12:55

araAFC wrote:Quintana er åbenbart ikke så interessant en rytter, som jeg gik og håbede på. Allerede sidste år, syntes jeg, at han manglede modet til at lave nogle vilde ridt uden for meget fornuft. I år virker den columbianske førsteudfordrer ganske enkelt ikke god nok.
Ser man andre cykelløb end lige Tour de France, så vil man opdage at Quintana kører ligeså kedeligt som Froome (der dog sjældent har haft behov for at angribe), og "gemmer" sig bag et stært hold.

Tiderne med de uovervejede beslutninger og lange ridt er forbi, for så vidt angår klassementsryttere, hvilket formentlig skyldes to ting:

1) Risikoen for at tabe er større end chancen for at vinde. De fleste vil simpelthen blive straffet for hårdt enten på selve etapen, hvor de ikke kommer væk, eller dagen efter, hvor de bliver kørt agterud på sidste eller næstsidste bjerg. Det gælder i hvert fald i de tilfælde, hvor der er et eller flere hold, der er markant stærkere end de andre

2) Mængden af doping

Det er muligt, at Tour de France er verdens største cykelløb, men så længe at Sky sidder så markant på tronen, så er løb som Giro'en og Vuelta'en langt mere interessante. Set fra et sportsligt perspektiv.
"The problem arises when people use statistics like a drunk uses a lamp post: for support instead of illumination."

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 21. Jul. 2016 19:44

ajakob wrote:
araAFC wrote:Quintana er åbenbart ikke så interessant en rytter, som jeg gik og håbede på. Allerede sidste år, syntes jeg, at han manglede modet til at lave nogle vilde ridt uden for meget fornuft. I år virker den columbianske førsteudfordrer ganske enkelt ikke god nok.
Ser man andre cykelløb end lige Tour de France, så vil man opdage at Quintana kører ligeså kedeligt som Froome (der dog sjældent har haft behov for at angribe), og "gemmer" sig bag et stært hold.

Tiderne med de uovervejede beslutninger og lange ridt er forbi, for så vidt angår klassementsryttere, hvilket formentlig skyldes to ting:

1) Risikoen for at tabe er større end chancen for at vinde. De fleste vil simpelthen blive straffet for hårdt enten på selve etapen, hvor de ikke kommer væk, eller dagen efter, hvor de bliver kørt agterud på sidste eller næstsidste bjerg. Det gælder i hvert fald i de tilfælde, hvor der er et eller flere hold, der er markant stærkere end de andre

2) Mængden af doping

Det er muligt, at Tour de France er verdens største cykelløb, men så længe at Sky sidder så markant på tronen, så er løb som Giro'en og Vuelta'en langt mere interessante. Set fra et sportsligt perspektiv.
Jeg tror ikke, du nævner den vigtigste faktor ift. manglen på de vilde sats: Wattmålere og brugen af disse. De har været i gamet længe, men strukturen omkring træning og deres kendskab til max-værdier stiger. Og det kører de efter.

Giro'en især er ofte også mere spektakulær ift. etaper: Mortirolo, Zoncolan og andre bjerge er vildere end noget som turen kan få på programmet. Og så er Sky's dominans naturligvis heller ikke så stor her.

Peter Sagan, Cummings og et par andre har heldigvis givet godt cykelløb i Frankrig i år.

Og med mængden af doping, antager jeg, at du tror det er mindre i dag - og dermed færre kræfter at fråde rundt med.

ajakob
Arsenal Danmark medlem

Post by ajakob » 22. Jul. 2016 14:06

araAFC wrote:
ajakob wrote:

2) Mængden af doping

Jeg tror ikke, du nævner den vigtigste faktor ift. manglen på de vilde sats: Wattmålere og brugen af disse. De har været i gamet længe, men strukturen omkring træning og deres kendskab til max-værdier stiger. Og det kører de efter.

Giro'en især er ofte også mere spektakulær ift. etaper: Mortirolo, Zoncolan og andre bjerge er vildere end noget som turen kan få på programmet. Og så er Sky's dominans naturligvis heller ikke så stor her.

Peter Sagan, Cummings og et par andre har heldigvis givet godt cykelløb i Frankrig i år.

Og med mængden af doping, antager jeg, at du tror det er mindre i dag - og dermed færre kræfter at fråde rundt med.
Jeg mener selvfølgelig mindre end i de glade 90'ere og til dels 00'ere.

Watt-målere kender jeg ikke til fordelene ved, men når man ser på en rytter som Froome, så er det jo åbenbart, at du har ret. Om alle andre bruger dem som ham, ved jeg ikke, men det er i hvert fald koldt og ucharmerende.

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 22. Jul. 2016 16:41

ajakob wrote: Jeg mener selvfølgelig mindre end i de glade 90'ere og til dels 00'ere.

Watt-målere kender jeg ikke til fordelene ved, men når man ser på en rytter som Froome, så er det jo åbenbart, at du har ret. Om alle andre bruger dem som ham, ved jeg ikke, men det er i hvert fald koldt og ucharmerende.
Ganske simpelt er det bare det bedste redskab for en cykelrytter ift. at vurdere, hvor hårdt man belaster sig selv. Det mest almindelige redskab i de fleste sportsgrene, pulsmålere, er også ganske anvendelige, men oftest er det benene, der siger fra før luften i lungerne, og her wattmålere vanvittigt effektive.

Samtlige ryttere kender deres værdier til punkt og prikke i dag - det er jeg sikker på - og det betyder, at Froome eksempelvis kan vurdere et angreb fra Quintana ud fra sine egne watt. Hvis Quintana angriber Froome, mens Froome samtidig kan se, at han allerede 500-600 watt, så kan Froome formentlig undlade at jagte Quintanas ridt, da han ved, at Quintana sikkert ikke kan holde den fart, og dermed bare hente ham langsomt ind.

Omvendt kan man også bruge det offensivt ved at være afventende med de øvrige favoritter, hvorefter man angriber med X kilometer tilbage, hvor man ved, at man kan holde XXX watt i den krævede tid, før man når toppen.

Jeg tror i høj grad Sky anvender disse værdier til at køre med tilstrækkeligt med power til, at man de øvrige hold dårligt kan angribe dem. Deres ryttere er dog også afsindigt gode - også uden Team Sky: Porte, Cavendish og andre har jo gjort det ganske fint efter deres skifte væk fra Sky.

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 1. Aug. 2016 10:07

1. august er en lille juleaften for cykelfans: Der offentliggøres hvem, der skal køre hvor.

Peter Sagan skal til Bora-Hansgrohe i næste sæson. Reelt var der dog kun Astana, Etixx og Bora, der var realistiske, da Specializeds kontrakt med Sagan vist er så fordelagtig, at det vil være dyrt for Sagan ikke at vælge et hold med Specialized-cykler. Sagan tager naturligvis et større slæng med: Bodnar, Kolar, Baska og så sin talentløse bror.

Michael Valgren og Jesper Hansen skifter til Astana, der pludselig vil have tre danskere på holdet, hvor alle tre faktisk har en reel chance for at deltage i næste års Tour de France. Skal det igen være et af de mest suspekte hold, der får majoriteten af danskernes kærlighed? Det kunne tyde på det.

Spændende om flere danske ryttere får en plads på et World Tour-hold. Man må forvente at i hvert fald Mads Würtz Schmidt får et hold, mens jokere kunne være Alexander Kamp og nogle af Stölting-folkene, Normann Hansen og Mads Pedersen som de mest oplagte.

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 7. Aug. 2016 9:46

Jeg håber, I så Fuglsang vinde olympisk sølv i går. Det var noget af det bedste cykelløb, jeg har set i meget, meget lang tid.
Hold op, hvor var det godt cykelløb.

Olitast
Site Moderator Arsenal_Danmark_medlem

Post by Olitast » 7. Aug. 2016 11:36

araAFC wrote:Jeg håber, I så Fuglsang vinde olympisk sølv i går. Det var noget af det bedste cykelløb, jeg har set i meget, meget lang tid.
Nu kommer du nærmest til at lyde som dit avatar.

Hvad var det, der gjorde, at de var så godt cykelløb?

Btw er der nogle, der ved, om bordtennis bliver transmitteret på tilgængelige TV-kanaler ifbm. OL?

Olitast
Site Moderator Arsenal_Danmark_medlem

Post by Olitast » 7. Aug. 2016 11:36

araAFC wrote:Jeg håber, I så Fuglsang vinde olympisk sølv i går. Det var noget af det bedste cykelløb, jeg har set i meget, meget lang tid.

Btw er der nogle, der ved, om bordtennis bliver transmitteret på tilgængelige TV-kanaler ifbm. OL?

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 7. Aug. 2016 16:23

Olitast wrote:

Haha, point taken!

Flere ting.

For det første så kan en nation maksimalt have 5 ryttere med til OL, og der er i øvrigt ikke mange nationer, der har 5 ryttere med: England, Columbia, Spanien, Italien og Belgien. Det betyder, at én nation umuligt kan styre løbet - de har ganske enkelt ikke kræfter til at kontrollere det. Tilmed er der færre ryttere med end normale cykelløb (kun 140 til OL), og mange af disse skal altså køre deres egen chance - og ikke tænke på holdkammerater i samme omfang.

For det andet så er ruten til OL ofte meget hård og lang. 240km er en del, og i går var der tilmed mange krævende elementer. Først var der en rundstrækning, hvor der var små bakker, og de blev også udsat for brosten. Dernæst var der så endnu en rundstrækning, hvor de skulle over en meget hård stigning. De sidste 40km var samtlige ryttere på grænsen, og der blev angrebet, og nogle kunne svare - andre kunne ikke. Nibali (en af mine darlings) kørte på samme måde, som han gjorde i sine yngre dage - med fornuften gemt væk, og så fuld gas på nedkørslerne (- hvilket så også gjorde, han styrtede, og Fuglsang kunne få medalje).

Og for det tredje skal man nok nævne, at rytterne heller ikke havde radiokommunikation. Det gør det også mere seværdigt - men rytterne hader det, så det er et trade-off.

Alt det kedelige og kontrollerede er væk ved olympiske cykelløb, og det giver bare en meget mere aktionpræget løb.

peterdebel
Normal Bruger

Post by peterdebel » 20. Mar. 2018 19:17

Hvis Formel 1 åbnede op for fodboldklubber kunne det være at vores bil(er) 2 stk. så sådan ud:

Image

Eller

Image
....Altid noget at brokke sig over når der postes.

Post Reply