Det videnskabelige hjørne

Diskussion om alt hvad der rører sig i fodboldverdenen som intet har med Arsenal FC at gøre.

Moderator: admin

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Det videnskabelige hjørne

Post by araAFC » 8. Dec. 2016 14:51

På baggrund af skriveri i Champions League-tråden, så kunne jeg godt tænke mig en tråd, hvor man kan videreformidle interessante undersøgelser omkring det fornemme spil, fodbold.

Mit indtryk er at jeg i hvert fald ikke er alene om interessere mig en smule for det mere nørdede aspekt.

Jeg vil forsøge at lave en oversigt med artikler og links inden for forskellige områder. Alle nørder kan bare komme med inputs, så får vi måske et udmærket opslagsværk på et tidspunkt.

Byd endelig ind med tilføjelser og lign. hvis I har kendskab til noget. Tak!

Forhåbentlig kan vi også få en diskussion vedr. de forskellige emner.

Bøger:
Soccernomics, Simon Kuper og Stefan Szymanski (2009)
Link: Download pdf
Hovedpointer: Tilføjes
Kritik: Der er udarbejdet kritik/respons på nogle af de konklusioner, der drages i denne bog:
http://danielaltman.com/data/soccernomics-nya.pdf

The Numbers Game, Chris Anderson og David Sally (2013)
Hovedpointer: Tilføjes.

The Economics of Competitive Sports, Plácido Rodríguez, Stefan Késenne og Ruud Koning (2015)
Hovedpointer: Ikke læst, men indeholder bl.a. pointer vedr. hjemmebanefordel i knockout-kampe. Se artikler for link til kapitel.

Routledge Handbook of Football Studies, af flere forskere.
Lyder interessent

Har en større samling fodbold-ebøger liggende. Skriv hvis det lyder interessant.

Artikler:

Artikler om hjemmebanefordel i knock-out-kampe:
Where to Play First (Away or Home) in a Best-of-2 Tournament? An Analysis from UEFA Competitions (kapitel 4 fra bogen The Economics of Competitive Sports)
http://docdro.id/CzHpXre
Hovedpointer: Taler for hjemmebanefordel i sidste kamp. Stort datagrundlag. Fordelen er større, når holdene er på ca. samme niveau, hvilket er lidt overraskende, eftersom de øvrige undersøgelser umiddelbart indikerer, at eksempelvis CL-semifinaler ikke ser ud til at have et mønster. Og netop i CL-semifinaler må man formode, at holdene har samme styrke.

Page & Page (2007)
The second leg home advantage: Evidence from European football competitions
https://www.docdroid.net/y18em5Q/document2007.pdf.html
Hovedpointe: Der er en fordel i at spille den sidste kamp på hjemmebane, men fordelen har været faldende over tid. I den sidste tidsperiode er der ingen signifikant fordel.

On advantage of playing the second game at home in the knock out stages of European soccer competitions
Lidor, Bar-Eli, Bar-Eli & Arnon (2010)
https://www.docdroid.net/CIS5Dsg/document2010.pdf.html
Hovedpointe: Der er en fordel, men datagrundlaget er spinkelt.

Having the Second Leg At Home – Advantage in the UEFA Champions League Knockout Phase?
Eugster, Gerthesis & Kaiser (2010)
https://epub.ub.uni-muenchen.de/11483/1/tr080.pdf
Hovedpointe: Finder ikke evidens for, at der er en fordel, men på et betydeligt mindre datagrundlag end Page og Page.

Økonomi
Søges: Artikler omhandlende økonomi i fodbold. Undersøgelser om trøjesalg, merchandise, sponsorater osv.

Skader
Artikler vedr. skader i professionel sport; forebyggelse, effekter af de omdiskuterede artificial surfaces som Arsenal eksempelvis anvender, og hvad der ellers kan være relevant.

Hvad driver performance:
Taktik, hvilke færdigheder hos spillere er vigtige, og hvad der ellers kan findes frem

Nørderi:
Leg med lodtrækninger med betingelser, eksempelvis CL-ottendedelsfinalerne.
Matematikken bag: http://math.stackexchange.com/questions ... eague-draw
R-kode til at køre en lodtrækning: http://pastebin.com/3pcMn4Lk
R-kode til at køre en lodtrækning inkl. grafer osv. (meget tuuuung kode): http://pastebin.com/wngGBkTZ
Last edited by araAFC on 14. Dec. 2016 21:12, edited 15 times in total.

Kejser
Normal Bruger

Re: Det videnskabelige hjørne

Post by Kejser » 8. Dec. 2016 22:20

Jeg kan passende bruge posten til at komme med en efterlysning.
Dan Hammer (tidligere direktør i PS&E) har jævnligt henvist til et studie, der påviser, at 70 % af fodboldresultater kan forklares med økonomi. Er der nogen, der ved, hvilket studie han henviser til? Jeg gad godt se metoden bag.
"Arsene Wenger, we want you to stay" - Burnley- og Leicesterfans.

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 8. Dec. 2016 22:56

Kejser wrote:Jeg kan passende bruge posten til at komme med en efterlysning.
Dan Hammer (tidligere direktør i PS&E) har jævnligt henvist til et studie, der påviser, at 70 % af fodboldresultater kan forklares med økonomi. Er der nogen, der ved, hvilket studie han henviser til? Jeg gad godt se metoden bag.
Jeg kan lige tjekke de to nævnte boger i bogreolen på et tidspunkt. Jeg kunne godt forestille mig, at én af dem er inde på det. Faktisk mener jeg at huske, at bøgen Soccernomics er oppe på et tal, der hedder noget a la 80%.

Metoden i den bog, som jeg husker det, var det baseret på alm. OLS. Det var noget med performance/resultater som den afhængige variabel og så med uafhængige variable som lønbudget og net spending. Og net spending - som jeg husker det - var ikke signifikant.

EDIT: Stavefejl
Last edited by araAFC on 8. Dec. 2016 23:13, edited 2 times in total.

Wengers globalisering
Normal Bruger

Post by Wengers globalisering » 8. Dec. 2016 23:02

Kejser wrote:Jeg kan passende bruge posten til at komme med en efterlysning.
Har ikke laest den, men Tsjalle Van Der Burg en Oekonomi professor fra Twente har skrevet en bog som hedder: Football business: How markets are breaking the beautiful game.

Kan huske for nogle saesoner siden, var der en tabel som vidste hvor meget de forskellige PL hold brugte paa spillertruppen og hvor mange point de havde. Her var Arsenal en afstikkerne, fordi klubben havde flere point end klubber som havde investeret mere i spillertruppen
Austin Powers: I've been frozen for 30 years. I've got to see if my bits and pieces are still working.

Kejser
Normal Bruger

Post by Kejser » 8. Dec. 2016 23:28

Tak for svarene begge to!
araAFC wrote: Metoden i den bog, som jeg husker det, var det baseret på alm. OLS. Det var noget med performance/resultater som den afhængige variabel og så med uafhængige variable som lønbudget og net spending. Og net spending - som jeg husker det - var ikke signifikant.
Kigger de bare på de enkelte kampes udfald som afhængig variabel, og ikke mesterskaber osv? Og hvad kalder de så de sidste 20 %?

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 8. Dec. 2016 23:59

Kejser wrote:Tak for svarene begge to!
araAFC wrote: Metoden i den bog, som jeg husker det, var det baseret på alm. OLS. Det var noget med performance/resultater som den afhængige variabel og så med uafhængige variable som lønbudget og net spending. Og net spending - som jeg husker det - var ikke signifikant.
Kigger de bare på de enkelte kampes udfald som afhængig variabel, og ikke mesterskaber osv? Og hvad kalder de så de sidste 20 %?
Jeg husker det som ligapostion. Jeg har fundet en pdf-udgave på nettet, og jeg har tilføjet et link. Det er kapitel 2 "Gentlemen Prefer Blondes", der omhandler det nævnte.

Jeg kommer lige med et citat:
"For any one season, clubs’ wage spending explains only about 70 percent of the variation in league position.
Det kunne meget vel være de 70%, som Dan Hammer har anvendt.

Man har jo aldrig en model, der forklarer 100% af variationen. Med mindre man selvfølgelig regresserer sin model med minimumantallet af datapunkter. I samfundsvidenskab er det ikke unormalt med modeller, der forklarer relativt lidt af den samlede variation som i 10-20%.

Kejser
Normal Bruger

Post by Kejser » 9. Dec. 2016 1:53

araAFC wrote:
Kejser wrote:Tak for svarene begge to!
Jeg husker det som ligapostion. Jeg har fundet en pdf-udgave på nettet, og jeg har tilføjet et link. Det er kapitel 2 "Gentlemen Prefer Blondes", der omhandler det nævnte.

Jeg kommer lige med et citat:
"For any one season, clubs’ wage spending explains only about 70 percent of the variation in league position.
Det kunne meget vel være de 70%, som Dan Hammer har anvendt.

Man har jo aldrig en model, der forklarer 100% af variationen. Med mindre man selvfølgelig regresserer sin model med minimumantallet af datapunkter. I samfundsvidenskab er det ikke unormalt med modeller, der forklarer relativt lidt af den samlede variation som i 10-20%.
Jeg ser frem til at læse nogle af dine links, når der forhåbentligt bliver lidt mere tid omkring jul. Nu har jeg alligevel brugt 6 måneder på at løse studier med økonomisk metode uden de faglige kompetencer til det, så hvorfor ikke fortsætte :)

jonny reimar
Arsenal Danmark medlem

Post by jonny reimar » 9. Dec. 2016 8:13

Fremragende tråd!

Jeg ser frem til at kigge nærmere på noget af det, der er blevet lagt op.

Jeg kan i øvrigt tilføje at jeg har skrevet speciale (cand.oecon) om "uncertainty of outcome" (ofte omtalt sammen med "Competitive balance") kombineret med adfærdsøkonomisk teori, hvor jeg undersøgte de 4 store europæiske fodboldligaer samt den amerikanske MLS. Jeg sender gerne en kopi til nysgerrige sjæle :)

Når jeg lige får tid, vil jeg også smide nogle titler op på videnskabelige artikler (der primært omhandler uncertainty of outcome).
Arsenal FC forever

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 9. Dec. 2016 12:09

jonny reimar wrote:Fremragende tråd!

Jeg ser frem til at kigge nærmere på noget af det, der er blevet lagt op.

Jeg kan i øvrigt tilføje at jeg har skrevet speciale (cand.oecon) om "uncertainty of outcome" (ofte omtalt sammen med "Competitive balance") kombineret med adfærdsøkonomisk teori, hvor jeg undersøgte de 4 store europæiske fodboldligaer samt den amerikanske MLS. Jeg sender gerne en kopi til nysgerrige sjæle :)

Når jeg lige får tid, vil jeg også smide nogle titler op på videnskabelige artikler (der primært omhandler uncertainty of outcome).
Du må meget gerne sende mig en kopi.

@Kejser: fortsæt endelig med at studere lidt økonomi! Inden for hvilke områder snuser du rundt?

Kejser
Normal Bruger

Post by Kejser » 9. Dec. 2016 14:37

araAFC wrote:
@Kejser: fortsæt endelig med at studere lidt økonomi! Inden for hvilke områder snuser du rundt?
Labour economics. Jeg er statskundskaber :)

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 9. Dec. 2016 15:47

Kejser wrote:
araAFC wrote:
Nå ja. Det lugter lidt af flexicurity, og danske kanoner som Michael Svarer og Torben M. Andersen? Spændende. Metodisk er statskundskabere vel ikke helt sat af.

Kejser
Normal Bruger

Post by Kejser » 9. Dec. 2016 16:38

araAFC wrote:
Kejser wrote:
araAFC wrote:
Nå ja. Det lugter lidt af flexicurity, og danske kanoner som Michael Svarer og Torben M. Andersen? Spændende. Metodisk er statskundskabere vel ikke helt sat af.
Ja, og så Kleven, Kreiner, Schultz, Greve.
Og nej, det er vi ikke, men det rent økonometriske er alligevel lige over grænsen af, hvad man kan strække det til.

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 10. Dec. 2016 13:26

Kejser wrote:Ja, og så Kleven, Kreiner, Schultz, Greve.
Og nej, det er vi ikke, men det rent økonometriske er alligevel lige over grænsen af, hvad man kan strække det til.
Klart. Jeg håber ikke, I skal ud af alt for meget af det til eksamen så.

Champions League-lodtrækning og sandsynligheder
Sandsynligheder for modstandere i disse lodtrækninger, hvor der er en masse betingelser er ikke sådan lige til. Jeg nævnte selv - ganske fejlagtigt - Bayes' theorem som en måde at regne det ud på. Det rækker ikke.

Den korrekte måde:
At gå bananas med kombinatorik. Det kræver sin statistikker, matematiker, datolog eller økonometriker at overskue dette. Først skal man 'tælle' antallet af mulige udfald; typisk omkring 5000-7000 alt efter hvordan holdene ender i gruppespillet.
Dernæst skal man så tælle antallet af gange, de forskellige kampe/udfald indgår i dette.

Den mindre korrekte, men lettere i praksis-måde:
Det er stadigvæk ikke helt let: Monte carlo-simulation.
Programmér et setup i et passende it-sprog - lad det blive R, VBA, MatLab eller noget helt andet. Man skal få konstrueret sit random sample, få inkluderet betingelserne, lave selve udtrækningen - og så bare gentage det maaaaange gange. Det ville ved nok gentagelser give samme sandsynligheder som "den korrekte måde".

Wengers globalisering
Normal Bruger

Post by Wengers globalisering » 10. Dec. 2016 20:44

araAFC wrote:
Sandsynligheder for modstandere i disse lodtrækninger, hvor der er en masse betingelser er ikke sådan lige til. Jeg nævnte selv - ganske fejlagtigt - Bayes' theorem som en måde at regne det ud på. Det rækker ikke.

Den korrekte måde:
At gå bananas med kombinatorik. Det kræver sin statistikker, matematiker, datolog eller økonometriker at overskue dette. Først skal man 'tælle' antallet af mulige udfald; typisk omkring 5000-7000 alt efter hvordan holdene ender i gruppespillet.
Dernæst skal man så tælle antallet af gange, de forskellige kampe/udfald indgår i dette.

Programmér et setup i et passende it-sprog - lad det blive R, VBA, MatLab eller noget helt andet. Man skal få konstrueret sit random sample, få inkluderet betingelserne, lave selve udtrækningen - og så bare gentage det maaaaange gange.

Der er en person som har skrevet manuskriptet i R til give de forskellige sandsynligheder. Det er langt over mine statistik kundskaber og har personligt aldrig brugt R, men ved at det er open-source og derfor gratis.
http://www.theusrus.de/blog/uefa-champi ... e-drawing/

Selve matematik bag er beskrevet mere i dette forum.
http://math.stackexchange.com/questions ... eague-draw
Austin Powers: I've been frozen for 30 years. I've got to see if my bits and pieces are still working.

jonny reimar
Arsenal Danmark medlem

Post by jonny reimar » 12. Dec. 2016 8:40

Wengers globalisering wrote:
araAFC wrote:

Den korrekte måde:

Programmér et setup i et passende it-sprog - lad det blive R, VBA, MatLab eller noget helt andet. Man skal få konstrueret sit random sample, få inkluderet betingelserne, lave selve udtrækningen - og så bare gentage det maaaaange gange.

Der er en person som har skrevet manuskriptet i R til give de forskellige sandsynligheder. Det er langt over mine statistik kundskaber og har personligt aldrig brugt R, men ved at det er open-source og derfor gratis.
http://www.theusrus.de/blog/uefa-champi ... e-drawing/

Selve matematik bag er beskrevet mere i dette forum.
http://math.stackexchange.com/questions ... eague-draw
Jeg har lige prøvet at køre R-koden (med de hold der er inkluderet i scriptet - ikke årets lodtrækning), og det ser ud til at virke fint :)
Vil prøve med årets lodtrækning, når jeg har lidt tid på hånden
Arsenal FC forever

Post Reply