European Super League

Diskussion om alt hvad der rører sig i fodboldverdenen som intet har med Arsenal FC at gøre.

Moderator: admin

Post Reply
Kejser
Normal Bruger

European Super League

Post by Kejser » 15. Sep. 2016 20:26

Ovenpå den kommende ændring i Champions League og præsidentvalget har der været meget virak om, hvordan fremtidens europæiske turneringer skal se ud. Eftersigende presser ECA (kraftigt styret af topklubberne) på for, at man skal sikre flere af de store hold adgang til CL og undgå småholdene fra de mindre nationer (Danmark fx). Det er lykkedes dem at presse eksklusivkomiteen til at foretage en ændring til fordel for England og Italien, men denne ændring er nu en smule usikker, da arkitekten bag, Michael van Praag, tabte præsidentvalget.

Topklubberne er dog ret klare i mæglet: Får de ikke turneringen som de vil have den, så bryder de ud og starter deres egen "European Super League". Det kan selvfølgelig sagtens være et bluff, men hvis vi leger med tanken:

Hvordan ville I have det med sådan en turnering?

Jeg må erkende, at jeg ville miste en hel del sympati for Arsenal, hvis man medvirkede i sådan et nummer, og ultimativt tror jeg, at jeg ville boykotte turneringen (ligesom jeg har tænkt mig med Rusland og Qatar) og så nøjes med at se Premier League-kampene. Men hvis Arsenal er det eneste hold, man holder med, så vil beslutningen selvfølgelig også tages på et lidt andet grundlag i forhold til os, der også har et dansk hold. Jeg går ud fra, at det gør sig gældende for en del herinde.
Last edited by Kejser on 16. Sep. 2016 13:40, edited 1 time in total.
"Arsene Wenger, we want you to stay" - Burnley- og Leicesterfans.

ajakob
Arsenal Danmark medlem

Re: European Super League

Post by ajakob » 16. Sep. 2016 9:31

Nu er jeg (efterhånden) af den gamle skole, og jeg vil umiddelbart have det svært med en sådan turnering. Dels fordi, at der ryger noget charme, og dels fordi, jeg synes det er kedeligt, når Barcelona og Real Madrid skal mødes 6-8 gange i løbet af en sæson. Det tager intensiteten ud af de store kampe.

Omvendt så har Champions League efterhånden udviklet sig til en ørkenvandring indtil kvartfinalerne. Jeg ser meget få af kampene i gruppespillet, udover Arsenals, da de for størstedelens vedkomende er ganske uinteressante. Om en europæisk superliga ændrer på dette er dog svært at sige på nuværende tidspunkt, og som nævnt oven for kan det også have sine ulemper.
"The problem arises when people use statistics like a drunk uses a lamp post: for support instead of illumination."

LasseP
Normal Bruger

Post by LasseP » 27. Sep. 2016 10:24

Ville sådan en europæisk super league ikke medføre at klubberne bliver nødt til at melde sig ud af deres nationale forbund?
For UEFA ville nok ikke godkende at hold også spiller med i piratligaen uden de også spiller CL hvis de kvalificerer sig til det.

Personligt ville jeg have det lidt svært ved at se Arsenal hvis man ikke havde PL bold.
Uofficiel arsenal.dk discord
https://discord.gg/3p5pkFd

Kejser
Normal Bruger

Post by Kejser » 13. Oct. 2016 12:21

http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fck- ... ryderliga/
Den europæiske 3. division vil nu også lege med.

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Post by araAFC » 13. Oct. 2016 14:54

Kejser wrote:http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fck- ... ryderliga/
Gad vide hvor mange klubber/nationer, der er interessede i en turnering som den. Skandinavien/norden og Benelux? Eller mon det også involverer lande øst for Tyskland samt Schweiz og Østrig?

Jeg har svært ved at se, hvordan sådan et koncept skal hænge sammen. Dels er nationale fodboldforbund relativt stærke, og dels så er det svært at få skabt tilstrækkelig branding omkring sådan en liga. Og det kræver fuld commitment fra en del hold, før det kan blive interessant.
Danskeres kommentarer vedr. distancer for fans mv. kan jeg dog kan se bort fra, da det i tilfælde af et skandinavisk+Benelux-samarbejde ikke vil være så meget værre end for Bundesliga-fans eksempelvis. Dog vil antallet af udekampe inden for kort afstand selvfølgelig blive voldsomt begrænset.

Kejser
Normal Bruger

Post by Kejser » 13. Oct. 2016 16:33

araAFC wrote:
Kejser wrote:http://www.bold.dk/fodbold/nyheder/fck- ... ryderliga/
Gad vide hvor mange klubber/nationer, der er interessede i en turnering som den. Skandinavien/norden og Benelux? Eller mon det også involverer lande øst for Tyskland samt Schweiz og Østrig?

Jeg har svært ved at se, hvordan sådan et koncept skal hænge sammen. Dels er nationale fodboldforbund relativt stærke, og dels så er det svært at få skabt tilstrækkelig branding omkring sådan en liga. Og det kræver fuld commitment fra en del hold, før det kan blive interessant.
Danskeres kommentarer vedr. distancer for fans mv. kan jeg dog kan se bort fra, da det i tilfælde af et skandinavisk+Benelux-samarbejde ikke vil være så meget værre end for Bundesliga-fans eksempelvis. Dog vil antallet af udekampe inden for kort afstand selvfølgelig blive voldsomt begrænset.
Den store forskel på dette og så de store klubbers potentielle turnering er jo, at fanbaserne er helt anderledes sammensat. Har du først accepteret (eller vælger fortsat at gøre det) at holde med et europæisk tophold, så betyder det mere eller mindre også, at alt hvad man kan kalde for reel fankultur er kastet ud af vinduet. Arsenal kan gøre, hvad fanden de har lyst til og stadig fylde stadion op. De kan også spille alle mulige andre steder i Europa og have lokale fans, der ser dem. Der er for længe siden blevet taget et opgør med den gamle type fans.
For klubberne i dette lag forholder det sig væsentligt anderledes. En pæn del af dem har allerede svært ved at fylde deres stadions op, og lokalpatriotismen er en fuldstændig central markør i brandet (tænk bare hvor meget de brander sig på Hovedstadens hold). Det her ville fjerne en pæn del af identifikationen med holdet. Det kan muligvis bygges op med nye rivaliseringer osv, men indtil da vil de formentligt tabe penge.
De store klubber med planer om en eliteturnering kan både godte sig og klaske sig på lårene af grin.

Post Reply