Regler og regelændringer

Diskussion om alt hvad der rører sig i fodboldverdenen som intet har med Arsenal FC at gøre.

Moderator: admin

Post Reply
ajakob
Arsenal Danmark medlem

Regler og regelændringer

Post by ajakob » 19. May. 2016 17:57

Forslag til regelændringer fra forskellige pundits og managers, herunder Wenger: http://www.skysports.com/football/news/ ... aw-changes
"The problem arises when people use statistics like a drunk uses a lamp post: for support instead of illumination."

araAFC
Arsenal Danmark medlem

Re: Regler og regelændringer

Post by araAFC » 19. May. 2016 18:38

Fedt med nogle forslag til regelændringer. Jeg synes, man bør tilpasse reglerne til den virkelighed, man står i. De allerede vedtagede regelændringer er alle positive, synes jeg.

Og der er flere interessante forslag i mellem, synes jeg.

Idéen om effektiv spil kan virke tiltalende, da man undgår enhver form for tidsudtræk. Idéen med flere udskiftninger i forlænget spilletid giver god mening. Mere video-teknologi skal naturligvis indføres i takt med teknologien tillader det.
Offside-reglen er altid svær, men jeg kan egentlig godt lide, at man ikke er offside, hvis man ikke har indflydelse på spillet. Desværre kan det være besværligt for dommerne - uden hjælp fra teknologi. Målet af Lovren i går er et eksempel, hvor Sturridge får det annulleret. Og selv hvis han ikke gik efter bolden, burde det nok have været annulleret, men det ville i den grad kunne skabe debat om aktiv/inaktiv, hvis han havde stået stille.

Selv vil jeg tilføje en eventuel regelændring ift. "hands".
Jeg synes ikke straf og handling hænger sammen, når en forsvarsspiller uforsætligt får en bold klasket op på armen/hånden ved eksempelvis et indlæg. Det er næsten umuligt for dommeren at vurdere mange af disse situationer, og et straffespark, synes jeg, er en absurd hård straf; især når forsvarsspillerne blot fanges med en arm i en naturligvis position, der desværre ikke er en naturlig position ifølge fodboldloven.
Indførelse af eksempelvis indirekte frispark kunne være en løsning. Naturligvis skal forsætligt brug af hånd stadigvæk takseres til frispark/straffespark, men som reglerne er nu, synes jeg, forsvarsspillere straffes fuldstændig unødvendigt hårdt. En ikke-farligt situation kan med en uskyldig forseelse udløse den største målchance i spillet.

Niels Lønberg
Arsenal Danmark medlem

Post by Niels Lønberg » 20. May. 2016 9:20

I forhold til reglen om "hands" så er der ingen grund til at ændre noget. Der står jo lige netop i første linje i , at det skal være en forsætlig handling af spilleren. At spilleren har sin hånd i det mange ofte kalder en "unaturlig position" betyder heller ikke automatisk, at der er overtrædelse. Desuden skal dommeren også vurdere, om der er tale om en "unexpected ball".

At adskillige "eksperter" så bruger en masse tid på at diskutere reglen ud at have læst den kan virke en anelse besynderligt. For mig at se, så er reglen fin som den er, men det kræver også, at der bliver dømt efter den.
Handling the ball involves a deliberate act of a player making contact with the ball with his hand or arm. The referee must take the following into consideration:

• the movement of the hand towards the ball (not the ball towards the hand)
• the distance between the opponent and the ball (unexpected ball)
• the position of the hand does not necessarily mean that there is an infringement
• touching the ball with an object held in the hand (clothing, shinguard, etc.) counts as an infringement
• hitting the ball with a thrown object (boot, shinguard, etc.) counts as an infringement

Laws of the Game, side 121

ajakob
Arsenal Danmark medlem

Post by ajakob » 20. May. 2016 9:35

Kenn Hansen er af en lidt anden opfattelse af reglerne omkring hands, bl.a. fordi de virker tilfældige i praksis:
Denne regel er noget af det mest grufulde, dommere skal beskæftige sig med. Og selv på eliteniveau er der slet ikke høj nok enighed. Vi kunne sidde og kigge på en situation 15 kvalificerede mennesker, og så var det alligevel en 50/50 split decision. Det er ikke reglerne, der er uklare, men simpelthen mængden af mulige fortolkninger. Jeg ved, at FIFA/UEFA kigger på en strømlining af disse regler for tiden sammen med det lovgivende organ IFAB. Eftersigende prøver stærke kræfter at få med i loven, at et af parametrene skal være om man ”får fordel af det”. Det er nemlig lige nu ikke en del af reglen. Alligevel hører vi ofte kommentatorer og spillere argumentere med dette kriterium. En ting er sikkert (uafhængigt af gårsdagens performance): Reglerne om hånd på bolden trænger til en ordentlig omgang igennem maskineriet, for lige nu er beslutningerne, som vinden blæser.
Og hans forslag til ændring:
Hvis det stod til mig, så var der langt færre straffespark for hands. Jeg synes, det er en lorteregel.dk, at et hold skal have et næsten sikkert mål, fordi de formår at skyde bolden op på en arm, som er marginalt ude fra kroppen. Stod det til mig, så definerede man en ulovlig hands således:

Føres armen bevidst i retning mod bolden, ELLER…
Er armen klart ude fra kroppen i et bevidst forsøg på at gøre sig bredere eller højere, ELLER…
Scorer en spiller med hånden…
Så skal frisparket dømmes
"The problem arises when people use statistics like a drunk uses a lamp post: for support instead of illumination."

Esben
Normal Bruger

Post by Esben » 20. May. 2016 13:25

Jeg er glad for den regelændring, som allerede træder i kraft fra næste sæson: Ingen "tripple punishment" - altså rødt kort, straffe, og en karantæne. Det er en glimrende ændring, at det giver et gult kort plus et straffe, så længe at en spiller går efter bolden.

Offside ændringer (både omkring fodboldloven, det praktiske på banen, samt teknologi), er jeg positiv overfor. Her sker ofte fejl. Omkring teknologi, så håber jeg dog ikke, at det bliver ligesom tennis: At man får såkaldte "challenges". Jeg elsker sporten i sin flydende form, og teknologi skal udelukkende indføres på området, hvis det kan tage få sekunder at afgøre, om der er offside eller ej. Som Wenger siger: Ligesom goal-line teknologien.

En anden ting, som jeg i langt højere grad ser ændringer til, er skuespil - såkaldt "diving". Der er så meget skuespil i hver evig eneste kamp, at det er til at få tyndskid af (undskyld mit franske). Det er vel tæt på 100% af diving, som aldrig får nogen konsekvenser - det er i hvertfald yderst få advarsler der bliver givet pr. sæson for diving, i forhold til antallet af dives.

Hånd på bold ændringer: Den "gåde" tror jeg aldrig bliver løst. I praksis tror jeg altid der vil være tilfælde, hvor dommeren er nødt til at lave en vurdering. Hånd på bold er næsten aldrig en sort/hvid kendelse, ligesom f.eks. en offside (enten er der offside eller også er der ikke). Debatten er da relevant, og måske er det muligt at lave nogle forbedringer. Jeg tror dog altid, at disse kendelser vil blive debatteret.

Resten af forslagene synes jeg er forholdsvis irrelevante eller decideret ligegyldige.

ajakob
Arsenal Danmark medlem

Post by ajakob » 31. May. 2016 9:37

Blastino
Arsenal Danmark medlem

Post by Blastino » 31. May. 2016 10:13

ajakob wrote:Det er svært at være uenig: https://www.theguardian.com/football/bl ... -pepe-rule
Har du ret i. Tror ikke de spanske klubber (eller spillere) vil glæde sig over en regelændring.
Torreira <3

Olitast
Site Moderator Arsenal_Danmark_medlem

Post by Olitast » 8. Jun. 2016 18:16

Regelændringer ifbm. EM 2016:

http://www.bt.dk/fodbold/indfoeres-til- ... er-fodbold

Nummer 7 er jeg uenig i, 8 forstår jeg ikke helt ændringen i og 5 og 9 ændrer måske nogle ting til det lidt mere polerede og ensartede, som jeg ikke er helt sikker på om er for det bedre. Resten er jeg enig i.

LasseP
Normal Bruger

Post by LasseP » 9. Jun. 2016 17:53

Olitast wrote:Regelændringer ifbm. EM 2016:

http://www.bt.dk/fodbold/indfoeres-til- ... er-fodbold

Nummer 7 er jeg uenig i, 8 forstår jeg ikke helt ændringen i og 5 og 9 ændrer måske nogle ting til det lidt mere polerede og ensartede, som jeg ikke er helt sikker på om er for det bedre. Resten er jeg enig i.
Spiller de fleste ikke alligevel med en slags kompressionsshorts?
De skal jo allerede i dag have samme farve som dine shorts. Sådan er det i hvert fald DBU fodbold.
Nummer 5 glæder jeg mig faktisk lidt til. Der kunne godt være nogle taktiske muligheder ved at modstanderen har en del personer i en mur og dermed er der mulighed for at skabe overtal andre steder.
8 er jo bare at man ikke behøves have to spillere helt oppe på midten, da man jo ikke skal spille bolden fremad. Så kan man have en angriber deroppe der spiller den tilbage til en spiller der står ved kanten af buen (ned mod ens eget mål) De fleste hold spiller jo typisk bolden i den retning efter at have givet bolden op.
Uofficiel arsenal.dk discord
https://discord.gg/3p5pkFd

peterdebel
Normal Bruger

Post by peterdebel » 27. Jul. 2016 17:02

Her er et par af de nye regler for PL sæsonen 16/17:

1. Ved KickOff må bolden gerne spilles tilbage på egen banehalvdel

2. Det er muligt at for spillerne at få rødt kort før kampen, feks. i spillertunellen.

3. En spiller som begår straffespark vil nu ikke automatisk modtage et rødt kort. Gult kort, evt. rød kort kan gives afhængig af forseelsen.

4. En voldsom tackling der giver gult eller rødt kort og efterlader en spiller til behandling på banen. Denne spiller må behandles i kort tid indtil denne kan fortsætte eller udskiftes.

5. Skal en spiller skifte støvler oa. må fjerdedommeren må nu give tilladelse til at sende spilleren tilbage på banen. (Før var det dommeren der skulle give tilladelse.)

6. Gult kort for "hånd på bold" gives nu hvis en lovende angrebsmulighed til modstanderholdet stoppes..

FIFAs nye regelsæt:

http://www.skysports.com/football/news/ ... gue-season
....Altid noget at brokke sig over når der postes.

Post Reply