Evaluering af transfervinduet 2015

Debat om transferrygter til og fra Arsenal, samt jeres evt. egne transfer forslag.

Transfers andre klubber i mellem henvises til Generelt om fodbold

Moderator: admin

Post Reply
Rambo16
Arsenal Danmark medlem

Re: Evaluering af transfervinduet 2015

Post by Rambo16 » 5. Sep. 2015 9:17

Hvad er Arteta, flamini, chambers og welbeck så? IMO er alle de angriber du har nævnt bedre end welbeck.
Cesc Fabregas

20/4/11 '' I will never sign for another English club like Torres'

12/06/14 '' Cesc Fabregas has signed for Chelsea''

theo-walcott
Normal Bruger

Post by theo-walcott » 5. Sep. 2015 11:26

Skuffelsen har godt nok ikke lagt sig. Tværtimod er den steget med et par procenter. Bliver Giroud eller Coquelin langtidsskadet, så kan vores sæson slutte med et brag. Vi har kun én af deres typer i truppen, og det er tilsyneladende de typer som fungerer i vores spilssystem. Walcott kan ikke spille alene på toppen og der går et par mdr eller 3 før vi ser Welbeck igen. Arteta og Flamini gider jeg ikke engang diskutere. Det er kraftedme pinligt, at man har to pensionister som backup til sådan en vigtig plads, hvor man er så fysisk udsat igennem en sæson. Jeg kan godt lide at bruge ordet "utilgiveligt", da det er dét eneste, som beskriver Wengers ageren i dette transfervindue. Der var SÅ mange targetangribere tilrådighed på markedet som kunne have udfyldt Girouds rolle. Dzeko, Manzukic, Jovetic, Falcao og Martinez var mine favoritter. 5 spillere i en god alder - Ingen fra øverste hylde, men alle havde styrket vores bredde og øget konkurrencen. Tror vi er ude i bordbøn og kirke hver søndag, hvis vi skal have noget fornuftigt med fra den her sæson.

Mr. Wenger
Normal Bruger

Post by Mr. Wenger » 5. Sep. 2015 11:39

Mit bidrag til debatten tager udgangspunkt i min tråd om trupsammensætning:

Keepere i 2015/16:
• Petr Cech - Startopstillingen
• David Ospina - Reserve

Forsvarsspillere i 2015/16:
• Laurent Koscielny - Startopstillingen
• Per Mertesacker - Startopstillingen
• Hector Bellerin - Startopstillingen
• Nacho Monreal - Startopstillingen
• Gabriel Paulista - Rotation
• Kieran Gibbs - Rotation
• Mathieu Debuchy - Rotation
• Calum Chambers – Reserve

Centrale midtbanespillere i 2015/16:
• Mesut Özil - Startopstillingen
• Francis Coquelin - Startopstillingen
• Santi Cazorla - Startopstillingen
• Aaron Ramsey – Startopstillingen/Rotation
• Jack Wilshere - Rotation
• Mikel Arteta – Reserve
• Tomas Rosicky - Reserve
• Mathieu Flamini – Reserve

Angribere i 2015/16:
• Alexis Sanchez - Startopstillingen
• Olivier Giroud - Startopstillingen
• Theo Walcott - Startopstillingen/Rotation
• Alex Oxlade-Chamberlain - Rotation
• Danny Welbeck – Rotation
• Joel Campbell - Reserve

Tilgange: (1)
• Petr Cech (29/6 - købt fra Chelsea FC)

Afgange: (10)
• Abou Diaby (10/6 - kontrakt ikke forlænget)
• Ryo Miyaichi (10/6 - kontrakt ikke forlænget)
• Lukas Podolski (4/7 - solgt til Galatasaray)
• Carl Jenkinson (14/7 - udlejet til West Ham United indtil juni 2016)
• Yaya Sanogo (17/7 - udlejet til Ajax Amsterdam indtil juni 2016)
• Wojciech Szczêsny (29/7 - udlejet til AS Roma indtil juni 2016)
• Isaac Hayden (31/7 - udlejet til Hull City indtil juni 2016)
• Chuba Akpom (4/8 - udlejet til Hull City indtil juni 2016)
• Serge Gnabry (7/8 - udlejet til West Bromwich Albion indtil juni 2016)
• Emiliano Martinez (11/8 - udlejet til Wolverhampton indtil juni 2016)

Evaluering:
På mange måder forløb transfervinduet efter planen: Dødvægten i truppen blev reduceret og den svageste position blev forstærket med en keeper i verdensklasse. Endda købt fra en af de største rivaler, hvilket ikke er set i mange år. Derudover har man formået at holde på alle vigtige spillere der medvirkede til at Arsenal var ”forårets hold” i Premier League. Truppen indeholder både bredde og kvalitet på alle positioner og der er en rigtig god alderspredning i alle kæder. Dermed mener jeg at truppen fremstår som den stærkeste i 8-10 år og jeg vil også mene at man er kommet tættere på City og Chelsea ift. kvalitet, ikke mindst fordi Arsenal har flere spillere med en stigende formkurve.

Mange ting er således forløbet godt, men alligevel sidder man med en fornemmelse af at klubben ikke var tilstrækkelig dygtige/ambitiøse nok til at forstærke truppen yderligere med 1-2 spillere i ”verdensklasse”-kategorien. Efter at have hentet Cech håbede jeg især på en ny DM, der kunne både konkurrere og supplere Coquelin. Mange spillere har været nævnt som mulige løsninger og jeg har især haft et godt øje til Schneiderlin, da hans profil på mange måder var spot on ift. behovet. Sådan gik det desværre ikke, men jeg håber at der bliver hentet en ny DM indenfor et år og at man samtidig afskaffer både Arteta, Flamini og Rosicky. Derudover kunne det være en fantastisk med en angriber i absolut topklasse. Jeg tilhører den del af fanbasen der mener at vi allerede er godt stillet med Sanchez, Giroud, Walcott og Welbeck, men hvis Cavani, Aguero e.l. kunne hentes ville det være perfekt. Der er dog meget få angribere i verden der kan forstærke Arsenals offensiv, så jeg godt leve med at den position ikke blev forstærket i år.

Konklusionen er at transfervinduet er forløbet godt, men klubben kan ikke være tilfredse med ikke at have hentet mindst én markspiller. Truppen er dog mere komplet end fx Liverpool og Manchester United, så på den måde er vinduet gået bedre end de klubber. Arsenals ambition skal altid være at kæmpe med om mesterskaber og det mener jeg at truppen er stærk nok til selvom City muligvis har en trup med lidt mere kvalitet. Alt i alt tror jeg at det bliver en meget spændende sæson.

theo-walcott
Normal Bruger

Post by theo-walcott » 5. Sep. 2015 12:07

Der er åbenbart forskellige meninger om, hvordan man vurderer et transfervindue. I min bog handler det ikke om at kigge på den nuværende trup, men derimod på dens mangler. Vi manglede en GK, CB, DM og en ST, som alle er enige om. 1 af disse blev handlet og derfor en karakter på 02.

Edit - I og med vi har manglet en angriber og en DM de sidste 4-5 sæsoner bør man ændre karakteren til 00.

Wengers globalisering
Normal Bruger

Post by Wengers globalisering » 5. Sep. 2015 23:16

levinas wrote:
Wengers globalisering wrote:Ja, det her transfervindue er kun lige bestaaet med 02 og selvom vi vinder mesterskabet. Fordi det ledelsen har foretaget sig i vinduet eller mangel paa samme er et mega sats og chancerne for at vi vinder mesterskabet uden forstaerkninger er markant mindre.
WTF. Hvis vi vinder mesterskabet er det jo netop ikke et dårligt transfervindue. Derudover, vi har altså forstærket os. Cech er en kæmpe upgrade. Antallet af signings øger ikke mesterkabschancerne. Det er kun Brendan Rodgers der tror det.
Nej antallet af ny spillere er ikke lig stoerre meskerskabschancer, men forbedring af truppen er lig stoerre mesterskabchancer. De pundits der havde arsenal blandt farvoritterne til mesterskabet, var alle under forudsaetninger vi forstaerkede paa de saarbare pladser: Maalmand, Midterforsvar, Midtbanen og Angrebet. Personligt synes jeg saa ikke behovet for en midterforsvar er noedtvendigt. Jeg elsker Coq og synes han har gjort det fremragende siden han kom tilbage, men han spiller baade med hoej risiko og intensitet, saa han vil helt sikkert faa pauser baade frivilligt og ufrivilligt.
levinas wrote:
Wengers globalisering wrote:Derudover vil det vaere noedvendigt at:
1)Coq skal spille +35 kampe
2) Cech og bagkaeden er faar opbygget en hurtig forstaaelse.

Martial var et panik koeb. Men vi kunne forsoegt at sikre os Jovetic, Dzeko, Negredo, Bacca, Vietto og Mandzukic tidligt i vinduet. Det er alle angribere som vaesentligt bedre end Welbeck og Walcott.
Din præmis omkring at Cech og bagkæden får opbygget en hurtig forståelse gælder ikke for den nye angriber eller hvad? Og hvem er Vietto?
Det vil gaelde paa alle pladser, men kommunikation og forstaaelse er bare ekstra vigtig for forsvar/maalmand samarbejdet. En ny angriber, ville ikke noedtvendigvis vaere blevet kastet for loeverne lige saa hurtigt som Cech blev, men var blevet brugt som afloeser for Giroud fremfor en total anonym Walcott.

Vietto er spilleren som Atletico koebte som erstatning for Mandzukic, han har god fart i stoevlerne, ung og god laver intelligente loeb. Jeg saa ham live tilbage 2011 og han vidste potentiale allere de som 17aaring. Han ville dog helt sikkert have haft behov for at opbygge nogle muskler, hvis han var kommet til PL.

Som theo-walcott skriver, saa skal transfervinduet bedoemmes paa om vi forstaerket truppen eller ej. Det har vi, men kun minimalt.
Austin Powers: I've been frozen for 30 years. I've got to see if my bits and pieces are still working.

prideoflondon
Normal Bruger

Post by prideoflondon » 6. Sep. 2015 17:16

Ligesom som så mange andre, er noget af det eneste positive jeg har taget med mig fra dette transfervindue,
at vi har hentet Cech. Jeg syntes dog også at det var en vigtig signing, da jeg syntes polakken er ALT
for svingende i sit niveau til et hold som vores, vi har ikke haft en klasse målmand siden Lehmann...

IMO står vi med det stærkeste hold i mange år, men dog er det så svagt, på de offensive pladser (minus Angriberen)
kan vi sagten tåle et par skade, men den defensive midt, ang og centrale forsvar er så tyndt. en skade
kan nemt ødelægge vores sæson. Jeg vælger at tro grunden må være at Wenger kun vil have absolut
verdensklasse og det så ikke har været muligt at hente, fordi alternativerne et niveau eller to under
har absolut været til rådighed, Kondogbia og Schneiderlin bare for at kaste et par navne i luften.

Jeg vælger at tro Wenger har en plan, en større investering forude, en forhåndsaftale måske? for hvis
han ikke har, kunne han ikke have spillet sine kort mere forkert.
henry chance goal

FAXE
Normal Bruger

Post by FAXE » 7. Sep. 2015 13:49

Jeg har to ord til jer: Le Jeff!

Nej, helt ærligt må man sige at vi ser meget skrøbelige ud. Vil helst ikke ud i spådomslegen, men vi kan i hvert fald konstatere at vi ikke har været særligt overbevisende i det sidste lange stykke tid. Spillemæssigt har 'kun' de to finaler været prangende (af de betydende kampe). Resultatmæssigt ser det bedre ud, men hvor længe holder det?

Jeg tror i øvrigt ikke at man skal undervurdere den psykologiske betydning af ikke at hente nye markspillere. Wenger er jo meget optimistisk omkring sine spilleres intrinsiske motivation, men flere af dem virker altså som om de har behov for et los i løgene engang imellem for at præstere. Og omvendt må de spillere som er mere selvmotiverede (Alexis, Ramsey) da få et boost hvis de får nogle nye legekammerater. Og ikke mindst skabes der et kollektivt buzz når en ny stjerne slutter sig til truppen. Cech opfylder sikkert noget af denne funktion, men i og med at han er keeper, er det nok ikke helt det samme. Især ikke når nu manglende mål er vores primære problem.

I den forstand var Welbecks skade egentlig en gave til Wenger, men han ville åbenbart ikke have den. Eller også var det bare for sent, og alle de handler der kunne have givet mening i lyset af Welbecks fravær, var lukkede.

Ålen
Normal Bruger

Post by Ålen » 7. Sep. 2015 17:14

Jeg har afventet lidt med at give mit besyv på transfervinduet, da jeg gerne ville undgå de store følelsesmæssige udbrud. Det må i så vurdere om jeg har formået.

Fra starten af vinduet havde jeg et håb om en keeper og en angriber. Begge synes jeg var åbenlyse mangler, og jeg havde også en forståelse af, at Wenger mente det samme. Det første lykkedes og hvilken en af slagsen. Jeg elsker allerede Petr Cech, selvom det så usikkert ud i de første par kampe er han kommet stærkt igen, og jeg er sikker på han bliver en kæmpe gevinst.

At vi ikke fik styrket os på angriberfronten er jeg lidt delt omkring. Det er klart den sværeste position at forstærke sig på, og også den dyreste. Benzema og Higuain var blandt de nævnte for beløb på op mod 65 mio. pund. De ville efter min mening være fuldstændig hovedløse at bruge tilnærmelsesvist så mange penge på. Som jeg ser det er ingen af dem niveauer over Giroud (Higuain nærmest ringere), og de er tilmed ikke unge talenter længere. Udviklingspotentialet er altså nærmest ikke tilstede og man kan ligeledes frygte at man op få år vil stå med et par virkelig løntunge gutter, der ikke leverer derefter. Herudover ser jeg ingen af dem besidde den rette mentalitet. Ingen af dem ser jeg have dræbermentaliteten, folk som Agüero, Suarez, Cavani og Diego Costa har, og som jeg mener er præcis det vi mangler flere steder på banen, da vi ikke har det på bænken og som vi havde i for 10+ år siden på banen.

Derfor er jeg på en måde glad for vi ikke smed penge efter nogen af dem, men omvendt ligner det en endnu en jævn sæson :roll: Jeg har sagt det mange gange til mine venner. Vi kommer ikke til at vinde mesterskabet med Wenger medmindre vi får 3-5 spillere ind på holdet der vil vinde for enhver pris. Eller vi skifter træner til en der udstråler det (Klopp, Simeone --> den type).

FAXE
Normal Bruger

Post by FAXE » 7. Sep. 2015 21:12

Ålen wrote:Jeg har sagt det mange gange til mine venner. Vi kommer ikke til at vinde mesterskabet med Wenger medmindre vi får 3-5 spillere ind på holdet der vil vinde for enhver pris. Eller vi skifter træner til en der udstråler det (Klopp, Simeone --> den type).
Hørt! Måske endda skifter ejer? De eneste af de bærende spillere der virkelig er vindertyper, er vel Alexis og Koscielny. Cech måske (har ikke set så meget Chelsea). Så vi skal bare ikke forvente et mesterskab. Det sagt, så elsker jeg vores spillere og glæder mig til sæsonen. Men håber der bliver lidt kortere mellem snapsene end sidste sæson.

MichaeL
Normal Bruger

Post by MichaeL » 7. Sep. 2015 23:15

Ak ja, den uendelige diskussion om at vores spillere ikke har lyst til at vinde og er ligeglade.. haha, det er det mest åndssvage jeg nogensinde har hørt, men alligevel får den lov at leve gang på gang.

Wengers globalisering
Normal Bruger

Post by Wengers globalisering » 7. Sep. 2015 23:28

MichaeL wrote:Ak ja, den uendelige diskussion om at vores spillere ikke har lyst til at vinde og er ligeglade.. haha, det er det mest åndssvage jeg nogensinde har hørt, men alligevel får den lov at leve gang på gang.
Delvist enig, der ikke nogen spillere som spiller prof fodbold der ikke 100% vindertyper. Vores spillere kan dog godt baere praeg af manglende vinder erfaring og lederevner. Haaber dog de to seneste aars FA-cup pokaler har fjernet nogle af de nerver.

Kos for mig et af de bedste eksempler paa en spiller som er en vinder, men ikke en leder. Han er fremragende og ofre sig altid 100%, men man ser sjealdent lede og fordele i forsvaret eller paa banen. Mertesacker er meget mere kommanderende/styrende i sit spil og tager mere ansvar baade paa og udenfor banen.
Austin Powers: I've been frozen for 30 years. I've got to see if my bits and pieces are still working.

Ålen
Normal Bruger

Post by Ålen » 8. Sep. 2015 1:08

MichaeL wrote:Ak ja, den uendelige diskussion om at vores spillere ikke har lyst til at vinde og er ligeglade.. haha, det er det mest åndssvage jeg nogensinde har hørt, men alligevel får den lov at leve gang på gang.
Så du mener at Tony Adams og Per Mertesacker besidder lige dele af vindermentalitet? Og at Viera og Özil gør det? Jeg ved godt diskussionen bliver noget teoretisk og overfladisk, men alligevel er jeg ikke i tvivl om, at der er forskel på spillere, og hvor meget de vil det.

Selvfølgelig vil alle spillere (og mennesker i det hele taget) gerne vinde hvis de bliver spurgt om det, men der er da kæmpe forskel på måden man så får sig selv og andre hevet op til at præstere på. På samme måde som der er forskel på om man bliver verdens bedste spiller eller Mario Balotelli eller Bendtner. Det er da mentaliteten i sidste ende der afgør det.

Du kan tage vores egen Alexis, han dør altid med støvlerne på, mens mange af vores andre spillere lader sig gå på og ser ugidelige ud, når det ikke lige kører. Der er altså noget der hedder vindermentalitet og temperament, og ikke alle fodboldspillere besidder det i samme grad.

Jeg er bare af den overbevisning, at man på et fodboldhold og i en fodboldklub bør besidde vindermentalitet/dræberinstinkt/fandenivoldskhed, kald det hvad du vil, for at vinde. Engang havde vi typer som Tony Adams, Martin Keown, Viera osv.., mens vi havde en rolig træner på bænken. Derfor fungerede det. Nu har vi en rolig træner og et roligt/passivt hold, og det tror jeg bare ikke er en vindende cocktail.

Wengers globalisering
Normal Bruger

Post by Wengers globalisering » 8. Sep. 2015 2:02

Ålen wrote:
Så du mener at Tony Adams og Per Mertesacker besidder lige dele af vindermentalitet? Og at Viera og Özil gør det? Jeg ved godt diskussionen bliver noget teoretisk og overfladisk, men alligevel er jeg ikke i tvivl om, at der er forskel på spillere, og hvor meget de vil det.

Selvfølgelig vil alle spillere (og mennesker i det hele taget) gerne vinde hvis de bliver spurgt om det, men der er da kæmpe forskel på måden man så får sig selv og andre hevet op til at præstere på. På samme måde som der er forskel på om man bliver verdens bedste spiller eller Mario Balotelli eller Bendtner. Det er da mentaliteten i sidste ende der afgør det.

Du kan tage vores egen Alexis, han dør altid med støvlerne på, mens mange af vores andre spillere lader sig gå på og ser ugidelige ud, når det ikke lige kører. Der er altså noget der hedder vindermentalitet og temperament, og ikke alle fodboldspillere besidder det i samme grad.

Jeg er bare af den overbevisning, at man på et fodboldhold og i en fodboldklub bør besidde vindermentalitet/dræberinstinkt/fandenivoldskhed, kald det hvad du vil, for at vinde. Engang havde vi typer som Tony Adams, Martin Keown, Viera osv.., mens vi havde en rolig træner på bænken. Derfor fungerede det. Nu har vi en rolig træner og et roligt/passivt hold, og det tror jeg bare ikke er en vindende cocktail.
Mertesacker er saa en af de mest dominerende og dirigerende spillere paa holdet. Kos er langt mere anonym og spiller mere sit eget spil mere end han motivere holdet.

cnissen
Normal Bruger

Post by cnissen » 8. Sep. 2015 10:05

Frankster wrote:@Cnissen
Som du er inde på, så har City bedre backsups.
Det er også derfor jeg giver dem en bedre karakter, men Delph er altså ikke samme nivau/betydning som Toure (de sidste par år, hvor Toure har været afsted til ANC, har de tabt mesterskabet). Delph, De Bruyne og Bony er gode subs, men ikke på samme niveau og deres nye stopper er svær at vurdere endnu (not PL proven).
Men som nævnt, så ser jeg dem som favoritter, men mener vi har en chance - det er hvad jeg fremhæver. Jeg synes dog de på def midt og angrebet ser tynde ud, ved skader.
Jeg vælger at give truppen en karakter, og ja, der er ubekendte, men det er der også for dem, der nærmest regner med, at Giroud og Coq bliver skadet.
Rosicky spillede sidst i februar, og har de sidste sæsoner med sine få kampe, leveret et højt niveau. Nu er han nok også sidst i rækken af de spillere jeg nævner, så jeg mener vores bredde er god i den forstand at alderen og PL-erfaringen er god/forbedret.
Jeg forstår så ikke hvordan du kan give City 12, når du synes de er tynde på striker og def midt? 12 må da være en karakter man tildeler den perfekte trup - hvis de er tynde på to pladser kan det vel ikke blive til en perfekt karakter?

Umiddebart så synes jeg ikke at de med to virkeligt gode strikere er dårligt stillet - men har man Aguero's skades historik i mente, så kunne det nok godt bruge en ekstra mand der. Det har de jo så i nogen grad i form af Sterling.

Jeg mener også De Bruyne og Bony er bedre end du får gjort dem til. Delph ved jeg ikke helt med, da jeg kun har set ham på lorte hold, Villa og et dysfunktionelt engelsk landshold. Men der har han været god; hurtig, alsidig, indgik fint i hurtigt kombinationsspil.

Er det ikke naivt ikke at regne med at Giroud bliver skadet? Når han er den eneste rigtige angriber vi har, så kommer han jo til at blive overspillet og bliver kastet ind i Skrtel, Shawcross, Terry og lign..
Når man planlægger truppen frem mod en ny sæson, bliver man da nød til at vurdere worst case scenariet! Sidste sæson sagde vi inden sæsonen startede hvordan skal vi dog få plads til alle de midtbane spillere, og det endte med at Coq måtte kaldes hjem og Santi presses ned på den centrale - godt nok heldigt at de to så blomstrede op. 4 skader på samme position var vi ude i.

Rosicky tror jeg bare ikke på at vi kommer til at se mere end en håndfuld gange. Derfor synes jeg det er misvisende når man tager ham med i bredde vurderingen.
Sidste sæson spillede han i alt 918 minutter fordelt på 24 kampe. Ialt 38,25 minutter pr. kamp. Heraf var 5 kampe fra start.
Hvorfor spiller han så ikke mere? Er han ikke god nok? Tjo. Kan han ikke klare mere? Hvem ved - lige nu er han skadet. Men Wenger roterer jo bare nødigt.

AndersArsenal
Arsenal Danmark medlem

Post by AndersArsenal » 8. Sep. 2015 11:11

Ålen wrote:

Jeg forstår godt dine pointer, og jeg er enig, at der i den første del af Wengers tid hos os, var flere naturlige ledere. Men med tilførelsen af Coquelin og Cech til holdet og Alexis, som du selv nævner, så synes jeg da, at det går i den rigtige retning. Fire trofæer i de sidste to sæsoner må man også formode hjælper mentalt, hvis tingene begynder at snærpe til. Der er langt mere rutine og karakter end for 4-5-6 år siden.

Og ja. Det er da hamrende overfladisk at sammenligne vindermentalitet hos Vieira og Özil. Her var Vieira 100 gange mere markant, selvfølgelig også fordi, han bar anførerbindet, men Coquelin viser da f.eks. også langt, langt mere fandenivoldskhed og vindermentalitet, end Pires gjorde. Det der jo så gør spillere som Pires og Özil unikke, er deres individuelle kvalitet, og så overlever man jo nok, at de ikke på samme måde udviser det dræberinstinkt, du snakker om. Sådanne typer gør ondt på modstanderen på andre faconer.
Image

Post Reply