Atletico er favoritter, men jeg er egentlig mere optimistisk i dag end jeg var før sidste kamp.
Det til trods for af at vi ikke fik et godt resultat med fra hjemmekampen, selvom vi var så længe i overtal.
Vi kan næppe regne med, at en Atletico-spiller giver os samme "gave" som deres højre back gjorde i sidste opgør, men selv før de fik en mand smidt ud, kom vi frem til to gode chancer. Lacazette var fx uheldig med at hans gode skud på det flotte oplæg fra Welbeck ikke kom på den rigtige side af stolpen.
I øvrigt så jeg i lørdags Inter mod Juventus. I den kamp blev Inter-spilleren Vecino smidt ud efter et kvarter, hvilket var ca. to minutter efter Juventus' føringsmål. Juventus dominerede de næste 10-15 minutter, hvis jeg husker rigtigt, men ellers var Inter spilstyrende, skabte gode chancer og fik også vendt kampen. Desværre smed de sejren i de sidste minutter. Men jeg synes alligevel det giver et billede af, at sejren ikke er selvskrevet alene fordi man er en mand i overtal.
Atletico kan i høj grad også takke Oblak (og vores manglende skarphed) for det uafgjorte resultat. At vi smider sejren så sent og på så latterlig en facon forøger nok irritationen og bitterheden. Særligt, hvis vi i dag ryger ud efter en 0-0'er.
https://news.arseblog.com/2018/04/arsen ... e-numbers/
Der er flere interessante statistikker i den artikel, fx:
63 – Passes in the Atletico penalty area by Arsenal
13 – Passes in the Arsenal penalty area by Atleti (this is more than just a simple stat showing how deep the team played, Arsenal’s 63 passes in the penalty area meant that Atletico were under constant threat. Any miss kick or failed clearance and Arsenal could have pounced for a goal. Especially threatening were the 11 passes across the box on the ground. Guardiola is notorious for his love of this pass and supposedly calls them “half a goal” in training.)
25 – Key passes by Arsenal
2 – Key passes by Atletico
26 – Shots by Arsenal
10 – Headed shots by Arsenal
which is super duper weird (since Arsenal didn’t play with a bean pole forward) until you look at the stats and see that Atletico have conceded 7 headed goals in la Liga (of 18) and with today’s goal 3/7 in Europe.
3.71 – Expected goals for Arsenal
1.23 – Expected goals for Atletico
Jeg synes, at det er ganske godt gået, når man tager i betragtning, at Atletico kun har lukket 18 mål ind i 35 ligakampe, og spillede så defensivt.
På hjemmebane kunne man håbe, at det kom lidt længere frem på banen. Desværre er Diego Costa blevet klar igen, hvilket giver dem noget ekstra længere fremme i modsætning til sidste uge, hvor Griezmann var ret alene om at true vores mål.
De unge kræfters gode indsats i søndags har måske givet lidt ekstra optimisme, selvom det er en pinligt ringe udebanestatistik.
Det samme var dog tilfældet før Milan-kampen, hvor Milan kom ind til kampen i god form, mens vi var i en ret sørgelig forfatning.
Nu har Lacazette ramt formen på det rigtige tidspunkt, hvilket han forhåbentlig fortsætter i aften. Ellers er armenerens tilbagevenden også tiltrængt. Dels fordi han er ret skarp for tiden, men også fordi vores bænk var så ringe sidste uge.
Selvom Iwobi ikke er nogen klassespiller, havde jeg dog gerne set ham på banen alligevel. Han er trods alt ret god i små områder og ret fiks på fødderne. Så selvom han ikke selv får scoret, kunne/kan han måske få lavet en assist/pre-assist.